IVECO Norge AS har for nylig overdraget fem Eurocargo Natural Power biogasdrevne biler til Posten Norge AS. Det statsejede selskab råder i forvejen over landets største flåde af køretøjer til vedvarende energi.
De fem biler er opdelt i fire 16-tonnere og en 12-tonner. 12-tonneren er lavbygget med kun et trin for at komme ind i førersædet. Uanset vægt er alle biler udstyret med en Tector 6 gasmotor på 210 hk og et maksimalt drejningsmoment på 750 Nm. I drivlinjen finder vi også en Allison automatgearkasse. Motoren kører på komprimeret naturgas. Bilerne har en tankkapacitet på 96 kg gas, hvilket skulle give en rækkevidde på op til 80 km.
Bilerne er veludstyrede med de bedste førersæder, der kan leveres i Eurocargo, multifunktionsrat og Xenon-forlygter. Nødbremsesystemet AEBS (Advanced Emergency Brake System) og vognbaneadvarselssystemet LDWS (Lane Departure Warning System) sørger for sikkerheden for fører og last, men også andre trafikanter.
Bilerne er udstyret med stykgods fra NorKa. Den 16 tons tunge har et 15 paller skab, mens den 12 ton har 12 paller. Begge bilstørrelser har to-tons baglifte.
Kører i det centrale Oslo
Ifølge Kenneth Tjønndal Pettersen, pressechef i Posten Norge AS, kører bilerne i Oslo, hvor der kræves lave skabe ved udleveringsstederne. De opererer hovedsageligt inden for ring 2, det vil sige i de bymidteområder, hvor behovet for lave emissioner er størst. Tankningen vil hovedsageligt foregå på Gasum-stationen ved Furuset i Oslo. Bilernes rækkevidde er fuldt ud tilstrækkelig til den pågældende kørsel. Bilerne må kun køre på biogas, det vil sige gas produceret fra vedvarende kilder.
Hvorfor valgte I gaslastbiler fra IVECO?
- Det afhænger af bilens størrelse, og at dette er det bedst tilgængelige miljøalternativ i denne bilkategori.
Posten Norge er kendt for sit miljøengagement inden for transport og distribution. Ifølge Tjønndal Pettersen kører 44 procent af virksomhedens biler på vedvarende energi (el, biogas og andre biobrændstoffer) ved udgangen af 2022.
- Vi har Norges største køretøjsflåde med biler, der bruger vedvarende energi. Vi har store ambitioner i vores miljøarbejde og arbejder i højt tempo på at forny vognparken med biler til vedvarende energi. Det er vi gået i gang med også på vores større køretøjer, siger han.
IVECO og biogas
IVECO har markedets bredeste erhvervskøretøjsprogram, når det kommer til biogasmotorer. Dette strækker sig fra IVECO Daily på 3,5 tons via Eurocargo og op til langdistancelastbilen IVECO S-WAY, som også kan bruge flydende gas og har en rækkevidde på op til 260 km.
Bilerne kan køre på både naturgas og biogas, som har samme kemiske sammensætning. Den største miljøeffekt opnås dog med biogas fremstillet af organisk materiale som madaffald, døde plantedele eller husdyrgødning. Da råvaren i biogas kommer fra biologisk materiale, anses forbrændingen for at være klimaneutral, da den kommer ind i det naturlige CO2-kredsløb. I modsætning til brugen af fossile brændsler tilfører biogas derfor ikke mere CO2 til atmosfæren. For hver liter diesel, der udskiftes med biogas, reduceres CO2-udledningen med op til 2,7 kg.