Niels Flemming Hansen (MF) indvier officielt anlægget.
Tillykke til Q8 Danmark A/S med landets første LNG-anlæg, som blev indviet den 27. januar af transportordfører Niels Flemming Hansen fra Det Konservative Folkeparti i Padborg.
"Der er dog behov for at kigge på afgifterne, hvis den flydende biogas skal være en del af den grønne omstilling af den tunge vejtransport," lød det da Susanne Dalsgaard Provstgaard fra DTK Group og Padborg Transportcenter gik på talerstolen.
Læs mere: Danmarks første tankanlæg til lastbiler, der kører på flydende gas
At Iveco til fulde lever op til det internationale slogan ”Your partner for sustainable transport” blev for alvor bekræftet i årets allerførste dage, da Iveco Danmark i samarbejde med TIP kunne glæde sig over at levere 10 flotte nye Iveco S-WAY gastrækkere til PostNord.
De 10 gaslastbiler er de første, der leveres til PostNord i Danmark. Det sker gennem TIP, der forestår full-service udlejning af lastbiler og trailere. PostNord har været i gang med den grønne omstilling i et stykke tid og har allerede en del erfaring med at køre på gas. Iveco har nemlig leveret flere gaslastbiler i den karakteristiske blå farve til PostNord i Sverige til tankning med flydende gas (LNG).
Læs hele artiklen i februar udgaven af bioenergiMAGASINET - tegn abonnement her.
For flere private som offentlige organisationer er biogas den bedste løsning mod en grøn bundlinje.
For transportvirksomheder med kørsel uden for de danske grænser er der besparelser at hente på både miljø- og pengekontoen.
- Når det kommer til de større langturskøretøjer, er biogas den eneste reelle mulighed. Flere producenter arbejder intenst med el-lastbiler, men der er stadig ikke et reelt alternativ til gas, hvis man tager parametre som driftssikkerhed og TCO (Total Cost of Ownership) med i betragtning, fastslår Kåre Neergaard fra lastbilproducenten IVECO og uddyber:
Vi kan endelig løfte sløret for det næste led i den grønne transportkorridor mellem Århus og København. D. 5 november indviede Solrød Biogas formand Niels Hörup den nye biogastankstation til lastbiler i Køge ved Skandinavisk Transport Center. Det betyder at der nu er endnu en biogastankstation til lastbiler, hvilket gør det muligt at tanke mellem landets 3 største byer.
Niels Hörup udtaler hertil: ”Vi etablerede i sin tid biogasanlægget i Solrød med det formål at bidrage til den grønne omstilling, og reduktion af C02 udledning. Transportbiogas er noget, der er stigende efterspørgsel efter og vi glade for at vores biogasanlæg kan støtte op om denne udvikling"
Klimarådet har netop afleveret en rapport, som ikke ser biogas som drivmiddel til vejtransporten i Danmark.
Derfor har vi stillet rådet spørgsmålet hvorfor?
Klimarådet siger:
”Klimarådet er ikke uenig i, at biogas kan reducere transportens udledninger på den korte bane, men transporten vil tage biogaspotentialet fra andre sektorer, og dermed vil effekten på Danmarks samlede udledninger være nul eller i bedste fald beskeden. Klimarådet vurderer desuden, at der hverken nu eller på længere sigt vil være nok bæredygtige biomasseressourcer på europæisk plan til for alvor at drive den tunge vejgodstransport. Hvis vi satser på gas, kan det i værste fald ende med at blive en fossil blindgyde, hvor vi øger forbruget af naturgas, fordi der ikke er nok biogas. Det er dog vigtigt at påpege, at dette ikke betyder, at der ikke er behov for at producere biogas – for det er der. Biogassen er bare bedre brugt i andre sektorer. Biogas kan med andre ord fortsat spille en vigtig rolle i andre sammenhænge, f.eks. i industri- eller energisektoren.”
Biogas Danmarks og Nofoss svar:
Det er jo netop en helt forkert antagelse, at transporten tager biogaspotentialet fra andre sektorer.
Foto: Scania
Klimarådets nye transportanalyse bygger på en fejlslutning om biogas, fordi rådet ikke har taget højde for, at der kommer ny lovgivning fra 1. januar 2022, som sikrer, at biogas til transportsektoren ikke modtager offentlig støtte.
Læs mere: Klimarådet overser ny lovgivning om biogas til transport
Frode Laursen er den første danske transportvirksomhed der kører på flydende biogas. Foto: Scania - Martin Gravgaard.
Biogasproducenten Nature Energy har indgået en aftale med MAKEEN Energy om at opføre Danmarks første anlæg til at producere flydende biogas, som er et grønt og CO2-neutralt brændstof.
Anlægget skal ligge i Frederikshavn, hvor det kan forsyne den nordiske rederi- og transport- sektor, og bl.a. forventes Samsø Rederi snart at benytte den danskproducerede, flydende biogas til færgedrift.
Selvom den danske produktion af biogas er rekordhøj, er der indtil nu ikke blevet produceret biogas i flydende form herhjemme.
Læs mere i bioenergimagasinet november udgaven - tegn abonnement her...
Dagligvarekæden Netto’s varer på Sjælland, skal fremover, når KP Logistik, der fragter dagligvarekædens varer på hele øen, køres på i alt 24 biogaslastbiler.
Salling Group ønsker et tættere og tættere samarbejde med alle leverandørerne om at nedbringe den samlede CO2-udledning fra dagligvarehandlen og med dette tiltag tages et stort skridt ind i fremtiden.
Scania Citywide LE biogasbus
Den svenske busproducent har haft stor succes med levering af bæredygtige biogasbusser i Danmark, og på Transport 2021 i Herning præsenterer Scania næste generation biogasbus til endnu mere effektiv, bæredygtig og driftsøkonomisk passagertransport i by- og regionaltrafik. Især regionaltrafikken vil have store fordele med den længere rækkevidde, som en biogasbus opfylder.
Læs mere: Scania satser fortsat på biogas til den grønne omstilling
Benny Engelbrecht indviede idag fredag den 27 august en ny biogastankstation til lastbiler fredag den 27. august. Tankstationen er en del af en grøn transportkorridor, der muliggør tung varetransport mellem København og Aarhus med biogas som brændstof. Projektet har fået støtte fra Vejdirektoratets pulje til omstilling af erhvervstransport.
Læs mere: Nye tankanlæg skal sikre varetransport mellem Sjælland og Jylland
Biogas er kommet på dagsordenen ikke kun som grøn energikilde til forbrugere og virksomheder, men også som drivmiddel i den tunge del af transporten.
Se et spændende webinar afholdt af DTL og Biogas Danmark her...
Den nye transportaftale om bl.a. antallet af grønne biler i 2030, iblanding af biobrændstoffer og ændret vejbeskatning af lastbiler, får en blandet modtagelse hos miljøorganisationen Rådet for Grøn Omstilling.
”Det er helt grundlæggende ret skuffende, at det samlede ambitionsniveau for at mindske klimabelastningen fra transporten er så lavt. Der er et stort behov for yderligere tiltag”, siger Jeppe Juul, seniorrådgiver indenfor Klima og Transport i Rådet for Grøn Omstilling.
Læs mere: Skuffende klimaaftale for grøn omstilling af transport
Et afgørende skridt i Danmarks grønne omstilling er taget hos GreenLab i Skive, hvor et af Danmarks største biogasanlæg for nylig er nået op på sin fulde produktionskapacitet. Det blev markeret, da klima-, energi- og forsyningsminister, Dan Jørgensen, besøgte det nye anlæg fredag den 27. november 2020...læs hele artiklen i januar udgaven af bioenergiMAGASINET...tegn abonnement her... !
Nye beregninger fra Biogas Danmark viser en betydelig CO2 reduktion ved biogas til tung transport...læs hele artiklen i november udgaven af bioenergiMAGASINET og se faktaarket her
Foto: Arla
Også i det store udland går danske virksomheder forrest. I nedenstående engelske artikel fra det UK baserede online magasin Bioenergy Insights beskriver Graham Wilkinson der er chef for medlemsservice i den britiske del af ARLA det som en ”no -rainer” at ARLAs mælkebiler naturligvis på sigt skal køre på biogas. Det giver rigtig god mening at bruge gylle og andre restressourcer fra landbruget som drivmiddel til transport af mælk.
Læs mere: ARLA igangsætter test af Biogaslastbiler til transport af mælk i England
De ambitiøse målsætninger der er fremsat af regeringen kridter banen op for den udvikling og det enorme stykke arbejde der skal udføres for at målsætningerne ikke blot ender som et utopisk pejlemærke i en dystert udseende horisont. De skal følges op med handling og de rette rammevilkår og reguleringsmekanismer der kan lede udviklingen i samfund og teknologianvendelse fremadrettet. Frank Rosager fra Biogas Danmark har skrevet nedenstående interessante indspark til debatten omkring omstillingen af den tunge transport.
Læs mere: Biogas Danmark: Ukloge afgifter spærrer for CO2-reduktioner i transporten
22 spritnye skraldebiler rullede mandag 21. september 2020 for første gang ud på gader og veje i Esbjerg Kommune fra deres base hos Marius Pedersen A/S på Måde Industrivej i Esbjerg. Udenpå er bilerne blå, men indvendigt er de grønne.
9. og 10. september afholdes event for kommuner, regioner og staten om miljø i vognparken, hos Bæredygtige Varebiler i Ejby.
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Mens Eldrup-kommissionen har stået over for det enorme dilemma, at det kan koste staten op mod 50 milliarder kroner at fjerne afgifterne på elbiler, så er situationen en helt anden i den tunge transport.
En fremtidssikret infrastruktur skal understøtte den grønne omstilling af transportsektoren.
Partierne er derfor enige om at forhøje puljen med 50 mio. kr. i 2020.
Biogas Danmark arbejder for at sikre omstillingen til et fossilt uafhængigt samfund.