22 spritnye skraldebiler rullede mandag 21. september 2020 for første gang ud på gader og veje i Esbjerg Kommune fra deres base hos Marius Pedersen A/S på Måde Industrivej i Esbjerg. Udenpå er bilerne blå, men indvendigt er de grønne.
Bilerne kører på biogas, som er produceret i Danmark på affald fra husholdninger, landbrug og industri. De er CO2-neutrale, og i forhold til de tidligere dieseldrevne skraldebiler betyder det, at Esbjerg Kommune sparer miljøet for mere end 600 tons CO2 om året.
Klima og arbejdsmiljø i højsædet
I valget af nye skraldebiler er der lagt vægt på, at bilerne på alle måder belaster miljøet mindst muligt og i mindst muligt omfang giver anledning til støj, røg og lugtgener.
- Esbjerg Kommune lavede et rigtig godt udbud, som vi valgte at byde ind på, og siden vandt. Der er lagt vægt på det klimavenlige, men der er også taget stort hensyn til arbejdsmiljøet, fortæller Anders Nygaard, regionschef hos Marius Pedersen.
Derfor er bilerne, udover at være klimavenlige, opbygget med lav indstigning, gode oversigtsforhold og selvfølgelig rigeligt med kameraer, så chaufføren altid kan se, hvordan han bedst manøvrerer bilen i forhold til omgivelserne.
Cirkulær brændstof
Når det kommer til biogas versus elektricitet som drivmiddel på de nye biler, så er forklaringen, at el-teknologien først for ganske nylig er blevet tilstrækkelig god til, at det kan lade sig gøre i forhold til renovationskørsel.
- Og når vi kører rundt i kommunerne og indsamler madaffald, der siden bliver til biogas, så giver det også god mening, at de biler, der kører rundt og indsamler affaldet, er drevet af netop biogas. Så er ringen sluttet, siger Anders Nygaard.
Gode erfaringer
Med de nye skraldebiler på biogas slipper både renovationsmedarbejdere og borgere, som opholder sig nær bilerne, også for partikler fra dieseludledningen og lugten af dieselos. Samtidig bruges el ved komprimering af affaldet, og det betyder, at støjniveauet herfra er lavt.
Bilerne har indtil nu været testet i små to uger – og det er gået helt efter bogen.
- Erfaringerne indtil nu er rigtig gode, og vores ansatte er rigtig positive. Samtidig får vi mange gode tilbagemeldinger fra borgerne, hvoraf nogle slet ikke har hørt, at skraldebilen har været forbi, siger Anders Nygaard.
Mere efterspørgsel på grønne biler
De grønne drivmidler er kommet for at blive, også når det kommer til renovationskørsel. I udbuddene ser Anders Nygaard en klar tendens til, at de alternative drivmidler bliver efterspurgt i stadig højere grad.
- Der kommer større og større fokus. Der er en lille forskel på landkommunerne og bykommunerne, hvor man på landet stadig tyr til den velkendte Euro 6 dieselbil, mens byerne er mest tilbøjelige til at vælge el eller biogas, forklarer han.
Transportminister Benny Engelbrecht besøgte mandag Esbjerg for ved selvsyn at opleve de nye skraldebiler i aktion.
Kilde: Transportmagasinet