Foto: Maria Hedegaard
Fra Biogas Danmarks side kvitteres der for, at aftalen om grøn fond indeholder en kompensation til de vognmænd der rammes af kilometerafgifter på trods af deres grønne investering i biogaslastbiler. For at opnå størst mulig klimaeffekt bør midlerne anvendes til at lette de stigende CO2- og energiafgifter.
Dagens aftale om udmøntning af grøn fond indeholder en kompensation på 161 mio. kr. til drift af biogaslastbiler, når den kilometerbaserede vejafgift for lastbiler træder i kraft 1. januar 2025. Kompensationsmidlerne udmøntes med 29 mio. kr. i perioden 2025-2027 og 25 mio. kr. i 2028-2030.
– Der skal lyde en stor ros til politikerne for, at biogassen anerkendes som et grønt valg i den tunge transport. Samtidigt fortjener det også ros, at man politisk ønsker at hjælpe de vognmænd, der har investeret i biogaslastbiler, så de ikke straffes for at have truffet det grønne valg, når den nye kilometerafgift indføres fra 2025, udtaler Henrik Høegh, formand for Biogas Danmark.
Ifølge Biogas Danmark er der politisk blevet lyttet til biogasbranchens mangeårige budskab om, at det er forkert at afgifterne aktuelt straffer de vognmænd, der investerer i at køre på klimaneutral biogas i den tunge transport.
Anerkendelsen af biogassens rolle i den tunge transport står på et stærkt grundlag, da biogas er det drivmiddel, der bidrager med de største klimagasreduktioner pr. kilometer. Det viser en livscyklusanalyse fra Copenhagen Electric fra 2023, der har sammenlignet lastbiler med forskellige grønne drivmidler, herunder el, brint og biogas.
– Biogas kan levere massive klimagasreduktioner i den tunge transport, og derfor er kompensationen til biogaslastbilerne i høj grad med til at fremme klimaindsatsen i den godstransport, der foregår på vores landeveje, fastslår Henrik Høegh.
Der er ikke truffet politisk beslutning om, hvorledes de samlede kompensationsmidler i den politiske aftale skal udmøntes. Det skal ske ved en efterfølgende politisk aftale.
– Udfordringen har i mange år været, at ustøttet biogas som det eneste grønne biobrændstof er pålagt CO2-afgifter, som stiger kraftigt fra 2025. Samtidig belastes biogaslastbiler af en højere energiafgift end diesellastbiler pr. kørt kilometer. Foruden den kommende kilometerafgift er det derfor vigtigt, at midlerne særligt bruges til at kompensere ejere af biogaslastbiler for stigende CO2- og energiafgifter, så transportsektoren får et stærkere incitament til at køre på grøn biogas, siger Henrik Høegh.
Det vil samtidig medvirke til at gøre ustøttet biogas mere attraktiv på det danske marked, så Danmark bedre kan overholde sine VE -forpligtigelser i EU – fremfor at lade dem forsvinde til vore nabolande, hvor der er meget kraftigere incitamenter til at købe biogas dokumenteret med oprindelsesgarantier.
– Så det er godt for både klimaet og den grønne omstilling af den tunge transport i Danmark at gøre det mere attraktivt at køre på biogas. Og det er samtidig et kinder-æg, der opfylder 70-procentsmålet, Danmarks forpligtelser til reduktioner uden for kvotesektoren og kravet om cirka 60 procent vedvarende energi i energisystemet i 2030, fastslår Henrik Høegh.
Yderligere information, kontakt:
Formand Henrik Høegh, Biogas Danmark, mobil 3012 3972
Direktør Frank Rosager, Biogas Danmark, mobil 4055 1014, Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
Fakta: Biogaslastbiler leverer den største klimagasreduktion pr. km
Kilde: Rapporten LCA-sammenligning for den tunge vejtransport, Copenhagen Electric 2023.
https://www.regionh.dk/til-fagfolk/trafik/Groenne-koeretoejer/Sider/Tung-transport.aspx
En livscyklusanalyse fra Copenhagen Electric fra 2023 viser, at biogas er det grønne drivmiddel, der sikrer de største klimagasreduktioner pr. kilometer. Samtidig er biogassen det eneste grønne drivmiddel, der bidrager med negative klimagasemissioner. Figuren herover er hentet i Copenhagen Electrics rapport, der viser, at lastbiler, der kører på komprimeret biogas (bioCNG) har en udledning på
-265 gram CO2e pr. kilometer, mens lastbiler på flydende biogas (bioLNG) har en udledning på -259 gram CO2e pr km.
Om Biogas Danmark
Biogas Danmark er brancheorganisationen for alle med interesse i biogas. Vi arbejder for hele biogassens værdikæde, der omfatter alt fra nyttiggørelse af organiske restprodukter fra landbrug, husholdninger og industri til produktion og anvendelse af biogas, biogen CO2 og gødning. Mere info på biogas.dk