luft

biogaslastbil maria hedegaardFoto: Maria Hedegaard


Fra Biogas Danmarks side kvitteres der for, at aftalen om grøn fond indeholder en kompensation til de vognmænd der rammes af kilometerafgifter på trods af deres grønne investering i biogaslastbiler. For at opnå størst mulig klimaeffekt bør midlerne anvendes til at lette de stigende CO2- og energiafgifter.

Dagens aftale om udmøntning af grøn fond indeholder en kompensation på 161 mio. kr. til drift af biogaslastbiler, når den kilometerbaserede vejafgift for lastbiler træder i kraft 1. januar 2025. Kompensationsmidlerne udmøntes med 29 mio. kr. i perioden 2025-2027 og 25 mio. kr. i 2028-2030.

– Der skal lyde en stor ros til politikerne for, at biogassen anerkendes som et grønt valg i den tunge transport. Samtidigt fortjener det også ros, at man politisk ønsker at hjælpe de vognmænd, der har investeret i biogaslastbiler, så de ikke straffes for at have truffet det grønne valg, når den nye kilometerafgift indføres fra 2025, udtaler Henrik Høegh, formand for Biogas Danmark.

Ifølge Biogas Danmark er der politisk blevet lyttet til biogasbranchens mangeårige budskab om, at det er forkert at afgifterne aktuelt straffer de vognmænd, der investerer i at køre på klimaneutral biogas i den tunge transport.

Anerkendelsen af biogassens rolle i den tunge transport står på et stærkt grundlag, da biogas er det drivmiddel, der bidrager med de største klimagasreduktioner pr. kilometer. Det viser en livscyklusanalyse fra Copenhagen Electric fra 2023, der har sammenlignet lastbiler med forskellige grønne drivmidler, herunder el, brint og biogas.

– Biogas kan levere massive klimagasreduktioner i den tunge transport, og derfor er kompensationen til biogaslastbilerne i høj grad med til at fremme klimaindsatsen i den godstransport, der foregår på vores landeveje, fastslår Henrik Høegh.

Der er ikke truffet politisk beslutning om, hvorledes de samlede kompensationsmidler i den politiske aftale skal udmøntes. Det skal ske ved en efterfølgende politisk aftale.

– Udfordringen har i mange år været, at ustøttet biogas som det eneste grønne biobrændstof er pålagt CO2-afgifter, som stiger kraftigt fra 2025. Samtidig belastes biogaslastbiler af en højere energiafgift end diesellastbiler pr. kørt kilometer. Foruden den kommende kilometerafgift er det derfor vigtigt, at midlerne særligt bruges til at kompensere ejere af biogaslastbiler for stigende CO2- og energiafgifter, så transportsektoren får et stærkere incitament til at køre på grøn biogas, siger Henrik Høegh.

Det vil samtidig medvirke til at gøre ustøttet biogas mere attraktiv på det danske marked, så Danmark bedre kan overholde sine VE -forpligtigelser i EU – fremfor at lade dem forsvinde til vore nabolande, hvor der er meget kraftigere incitamenter til at købe biogas dokumenteret med oprindelsesgarantier.

– Så det er godt for både klimaet og den grønne omstilling af den tunge transport i Danmark at gøre det mere attraktivt at køre på biogas. Og det er samtidig et kinder-æg, der opfylder 70-procentsmålet, Danmarks forpligtelser til reduktioner uden for kvotesektoren og kravet om cirka 60 procent vedvarende energi i energisystemet i 2030, fastslår Henrik Høegh.

Yderligere information, kontakt:
Formand Henrik Høegh, Biogas Danmark, mobil 3012 3972
Direktør Frank Rosager, Biogas Danmark, mobil 4055 1014, Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

 

Fakta: Biogaslastbiler leverer den største klimagasreduktion pr. km

biogaslastbiler leverer den storste klimareduktion pr km

Kilde: Rapporten LCA-sammenligning for den tunge vejtransport, Copenhagen Electric 2023.
https://www.regionh.dk/til-fagfolk/trafik/Groenne-koeretoejer/Sider/Tung-transport.aspx

En livscyklusanalyse fra Copenhagen Electric fra 2023 viser, at biogas er det grønne drivmiddel, der sikrer de største klimagasreduktioner pr. kilometer. Samtidig er biogassen det eneste grønne drivmiddel, der bidrager med negative klimagasemissioner. Figuren herover er hentet i Copenhagen Electrics rapport, der viser, at lastbiler, der kører på komprimeret biogas (bioCNG) har en udledning på
-265 gram CO2e pr. kilometer, mens lastbiler på flydende biogas (bioLNG) har en udledning på -259 gram CO2e pr km.

 

Om Biogas Danmark
Biogas Danmark er brancheorganisationen for alle med interesse i biogas. Vi arbejder for hele biogassens værdikæde, der omfatter alt fra nyttiggørelse af organiske restprodukter fra landbrug, husholdninger og industri til produktion og anvendelse af biogas, biogen CO2 og gødning. Mere info på biogas.dk

Annoncér

annoncer 215x100

Ram din målgruppe i
bioenergiMAGASINET

Hent medieinfo 2025 her

 

Brancheforeningen

biogasbranchen linko

Biogas Danmark arbejder for at sikre omstillingen til et fossilt uafhængigt samfund.

Vi bruger cookies for at gi' dig den bedste oplevelse

Information cookies

Cookies are short reports that are sent and stored on the hard drive of the user's computer through your browser when it connects to a web. Cookies can be used to collect and store user data while connected to provide you the requested services and sometimes tend not to keep. Cookies can be themselves or others.

There are several types of cookies:

  • Technical cookies that facilitate user navigation and use of the various options or services offered by the web as identify the session, allow access to certain areas, facilitate orders, purchases, filling out forms, registration, security, facilitating functionalities (videos, social networks, etc..).
  • Customization cookies that allow users to access services according to their preferences (language, browser, configuration, etc..).
  • Analytical cookies which allow anonymous analysis of the behavior of web users and allow to measure user activity and develop navigation profiles in order to improve the websites.

So when you access our website, in compliance with Article 22 of Law 34/2002 of the Information Society Services, in the analytical cookies treatment, we have requested your consent to their use. All of this is to improve our services. We use Google Analytics to collect anonymous statistical information such as the number of visitors to our site. Cookies added by Google Analytics are governed by the privacy policies of Google Analytics. If you want you can disable cookies from Google Analytics.

However, please note that you can enable or disable cookies by following the instructions of your browser.