IVECOs S-Way NP-gaslastbil kan med en placering i CO2-emissionsklasse 3 give vognmanden en betydelig økonomisk besparelse, når det kommer til kilometerafgifterne.
IVECOs seneste version af S-Way NP-lastbilen er udstyret med den helt opdaterede X Cursor-gasmotor. Med en placering i CO2-emissionsklasse 3, giver den en betydelig økonomisk besparelse, når det kommer til kilometerafgifterne, der træder i kraft ved årsskiftet.
1. januar 2025 træder de nye CO2-differentierede og kilometerbaserede vejafgifter for lastbiler i kraft, og mange danske vognmænd kan dermed se frem til øgede omkostninger. Heldigvis er der godt nyt fra køretøjsproducenten IVECO, der for nylig lancerede en ny version af deres S-Way Natural Power gaslastbil.
Den nye model er nemlig udstyret med en opdateret X Cursor-gasmotor, der har opnået en placering i CO2-emissionsklasse 3, hvilket væsentligt reducerer den fremtidige kilometerafgift for vognmanden. Konkret vil det ved kørsel på 100.000 km/året resultere i en besparelse på 13.000 kr. sammenlignet med en dieseltrækker i klasse 2 og hele 26.000 kr. sammenlignet med en tilsvarende diesellastbil i emissionsklasse 1.
- Vi er rigtig stolte over at have opnået denne klassificering, som er den bedste placering en gaslastbil kan opnå. Ovenikøbet vil den fortsat leve op til emissionskrav 3, når reglerne strammes yderligere til juli næste år. På den måde kan vi understøtte vores kunders forretning og samtidig bidrage til en reduceret klimabelastning i transportsektoren, udtaler Jesper Smedegaard, national salgschef hos IVECO Danmark.
IVECO Danmarks salgschef Jesper Smedegaard er stolt over, at køretøjsproducenten har opnået den bedste klassificering en gaslastbil kan opnå, og dermed kan understøtte kundernes forretning.
Op til 95 % mindre CO2
For vognmænd, der vælger biogas som brændstof, er potentialet for at reducere CO2-udledningen nemlig rigtig stort. Således kan man med biogas i tanken opnå helt op til 95 % CO2-reduktion sammenlignet med en traditionel Euro6 dieselmotor. Udover at reducere CO2-udledningerne, kan biogas også bidrage til lavere udledning af partikler og kvælstofoxider (NOx), hvilket kan have positive effekter på den lokale luftkvalitet.
- Selv om der er flere former for alternative drivmidler på markedet nu, så er biogas en af de mest lettilgængelige for transportbranchen lige nu. Blot ved at tanke biogas i stedet for fossil naturgas trukket op af jorden kan man opnå en betydelig besparelse på klimaregnskabet, fortæller Jesper Smedegaard
Præstationer, der matcher diesel
Også når det kommer til køreevne og oppetid leverer den nye motor varen. Motoren med de 500 hestekræfter giver nemlig en forbedret ydeevne og driftssikkerhed. Levetiden er ligeledes optimeret, så vognmændene er sikret en langvarig og pålidelig drift. Endelig kan S-Way NP-lastbilen fremvise en brændstofbesparelse på op til 11 % sammenlignet med tidligere modeller.
- I den daglige kørsel, så vil chaufføren opleve et drejningsmoment, der er på niveau med traditionelle diesellastbiler. Når man så lægger de økonomiske og CO2-mæssige besparelser oveni, så kan man virkelig tale om en gevinst for såvel chauffør som vognmand, afslutter Jesper Smedegaard.
Fakta om CO2-emissionsklasserne:
Fra den 1. januar 2025 skal der betales afgift for lastbiler og køretøjskombinationer efter de 5 CO2-emissionsklasser på baggrund af lastbilens beregnede CO2-udledning under drift.
Klimabelastningen fra lastbilens drift er størst i CO2-emissionsklasse 1, mens klimabelastningen fra driften af en lastbil i CO2-emissionsklasse 5 principielt er nul.
Klasse 1-3 omfatter konventionelle lastbiler med forbrændingsmotorer, klasse 4 omfatter lavemissionslastbiler og klasse 5 omfatter lastbiler med nulemission.
IVECOs S-Way NP-gaslastbil kan med en placering i CO2-emissionsklasse 3 give vognmanden en betydelig økonomisk besparelse, når det kommer til kilometerafgifterne.